Jag har arbetat i ett flertal organisationer och med olika organisationsformer som inte alltid varit logiska när man tänker på kundvärde.
Geografiska, funktionsinriktade, organisationer uppbyggda som matriser, någon gång kanske till och med alla tre samtidigt… Det har antingen varit produkten i fokus, försäljning i fokus eller kanske geografin i fokus. Alla med det gemensamma att det var det interna som styrde. Cheferna, medarbetarna, geografin, länderna eller produkterna… Kanske var det något huvudkontor som ansåg att alla regioner och delar av världen såg likadana ut…. Ofta fortsatte man organisera sig som ”man alltid hade gjort”.
Aldrig hörde jag att ”vi ska organisera oss så att vi kan skapa högsta möjliga kundvärde”.
Vi på ValueTech ser på ett företags organisationsform som en mycket viktig grund i hur man bygger en affärskultur som skapar kundvärde, en viktig möjliggörare helt enkelt!!
Är ert företaget organiserade med fokus på kunden - svara på nedan 7 frågor och se om er organisation skapar en affärskultur som i sig ger ökat kundvärde?
1. Jobbar era team med gott samarbete och kunden/affären i fokus?
2. Involverar er säljprocess alla avdelningar som bör vara delaktiga på ett effektivt sätt?
3. När det i sälj och leveransprocessen uppstår problem (eller möjligheter) i linjen som kräver uppmärksamhet från ledningen, har ni en effektiv informationskanal?
4. Är kundens behov med i dialogen internt i möten?
5. Är ni bra på att prioritera resurser till kundprojekt som skapar värde för kunden framför interna projekt?
6. Premierar ert företagsledning samarbete och initiativ mellan avdelningar som skapar ökat kundvärde?
7. Är er organisation anpassad utifrån era kunders sätt att organisera sig?
Lycka till med analysen av er organisation. Vill ni ha ett bollplank i arbetet så tveka inte att höra av er till oss på ValueTech.
Hälsningar,
Erik på ValueTech
ValueTech hjälper företag upptäcka sina dolda tillgångar i affärskulturen. Läs mer på www.valuetech.se
Ring eller maila mig på 0735445375 eller erik@valuetech.se
Comments