I dessa Coronatider ställer alla sig frågan hur företagandet, marknaden och därmed samhället kommer att se ut, när vi är ur det värsta av krisen. Ekonomin för såväl enskilda som företag och hela länder, skadas varje dag som pandemin pågår.
Konsulter, experter och prognosmakare siar om framtiden, företag permitterar, företag går omkull. Ingen vet hur det kommer att gå, ingen vet hur lång tid det kommer ta.
Men det finns något som är sig väldigt likt hur vi hade det innan krisen och hur vi kommer att ha det efter krisen – fastän än mer accentuerat.
Det är förhållandet till kunden.
Just nu sitter mängder av företagsledningar och dels minskar kostnader (så gott det går) dels planerar för den osäkra framtiden. Det finns alla möjliga strategier, scenarios och mer eller mindre genomtänkta tankar som styr planeringen. I vilken utsträckning finns kunden med? Hur vet man att kunden gillar planeringen? Förutsätts kunden följa med strategin?
Tyvärr planerar många med ett perspektiv som är inuti företaget. Personal, administration, produktion, information… Borde man inte se till vad kunden vill ha? Många företag/organisationer är förändringsbenägna, de vill skapa nytt, bli bättre, få en större marknad. Nu finns chansen. Varför inte nyttja tillfället till en positiv förändring?
Den här förändringen måste göras, det kommer inte bli likadant som förr – det kommer vara de som bäst betjänar kunden som vinner marknaden. Så har det alltid varit, men med en mindre ekonomi, kommer fler att slås ut.
När företagspuzzlet skall läggas, borde det läggas så att kundens bit styr hur resten av bitarna skall placeras. Det finns ingen som har facit, men den som bäst placerar kunden, kommer ha tillgång till kundens plånbok.
Varför inte ta ett samtal med kunderna?
Comentários